Conflict met een werknemer?
Als u een conflict hebt met een werknemer is het van belang dat u zo spoedig mogelijk te weten komt wat uw juridische positie is. In het algemeen wordt de werknemer beter beschermd in het arbeidsrecht dan u als werkgever. Het risico bestaat daardoor dat een conflict, dat zo eenvoudig leek te zijn, ineens een andere wending krijgt. Uw werknemer komt ineens met een advocaat. De eerste stap daarom is direct contact te zoeken met een rechtskundig adviseur. Dat kan een advocaat zijn of een gespecialiseerde jurist.
Hebt u een conflict met een werknemer? Blijft met hem of haar in gesprek en bel een jurist!
Vrijwel altijd zal u het advies krijgen om in ieder geval met de werknemer in gesprek te blijven om verdere escalatie te voorkomen. Dat moet dan uiteraard wel zonder emoties en professioneel gebeuren. Let er dus op dat u neutraal blijft in uw communicatie.
De werknemer wordt ziek tijdens het conflict
Een werkgever heeft het recht om regels te stellen binnen zijn bedrijf, en in beginsel moet een werknemer zich daar gewoon aan houden. Toch word ik in mijn praktijk regelmatig geconfronteerd met een werknemer die zich ‘ineens’ ziek meldt, nadat de werknemer is gewezen op norm overschrijdend gedrag. Er is dan een conflict met een werknemer ontstaan, en dat moet zo spoedig mogelijk worden opgelost. U bent als werkgever namelijk verplicht om, al dan niet na een of meer wachtdagen, het loon van de werknemer door te betalen.
Van belang is dus dat u zo vlug mogelijk een bedrijfsarts inschakelt op het moment dat de werknemer zich wegens een conflict heeft ziek gemeld. De bedrijfsarts zal dan de werknemer onderzoeken en doorgaans niet als arbeidsongeschikt aanmerken. Vaak wordt er dan een periode ingelast door de bedrijfsarts, waarin de werknemer nog thuis blijft zodat er ruimte wordt gegeven om het conflict op te lossen. In alle gevallen zal daarvoor een gesprek nodig zijn.
Ik adviseer zo’n gesprek op een neutrale plek te voeren, en nooit alleen te gaan. Zorg dat er iemand anders bij zit van personeelszaken. Als de werknemer met wie u een conflict hebt ook iemand wil meenemen is dat uiteraard wel iets dat u moet toestaan. Vaak is een conflict het begin van het einde van de arbeidsrelatie. Als u dit als werkgever wil bereiken, ga er dan niet meteen toe over om de werknemer te ontslaan, maar win eerst juridisch advies in. Bedenk ook dat ontslag ten tijde van ziekte verboden is en u duur kan komen te staan.
Vroege juridische hulp voorkomt erger
Al met al zitten er haken en ogen aan een conflict met een werknemer. Ik raad u aan om direct contact met ons op te nemen op het moment dat er zich zo’n situatie voor doet. Een kort telefoontje bespaart u vaak een hoop ellende. Lexlaw kan u als ervaren en deskundig kantoor bij staan. Zowel binnen als buiten de rechtbank.
Hoe eerder onze juristen betrokken worden bij een conflict met een werknemer, hoe beter we kunnen helpen. Bel ons voor advies of directe rechtsbijstand: 085 864 00 61. Het eerste juridisch advies is geheel gratis.